شنبه 1 اردیبهشت 1403  




1395/6/6 شنبه خبری-فرهنگی: سیزدهمین برنامه گردشگری کارکنان دانشگاه پیام نور نجف آباد به مناسبت روز کارمند-غاریخی چما

گروه طبیعت گردی دانشگاه پیام نور نجف آباد شامل اعضای هیئت علمی و کارمندان، 4 شهریور به مناسبت روز کارمند از غار یخی چمای استان چهار محال بختیاری دیدن کردند.

غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا 50 متر نیز می‌رسد. لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می‌باشند و باید از عبور بر روی آن‌ها و داخل غار اجتناب نمود. غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند. علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد زیرا از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

برای رسیدن به غار یخی مسیری را در آبی سرد که در بعضی نقاط  عمق آن تا کمر انسان می رسد طی کرد.

گروه طبیعت گردی پیام نور نجف آباد برای دیدن این جاذبه اعجاب انگیز توریستی روز پنجشنبه چهارم شهریور عاز م منطقه چهار محال بختیاری شد تا شاهد یکی از نادرترین پدیده های طبیعی باشد.همچنین در طی سفر در نشستی صمیمانه با اهالی غیور منطقه با آداب و رسوم آن منطقه آشنا شدند. این گروه  که به طور کاملا مستقل از دانشگاه و با هزینه کارکنان به منظور بهره بردن از مواهب الهی و حفظ نشاط کارکنان تشکیل گردیده به مناسبتهای مختلف و هرماه برنامه های جاذب طبیعت گردی را برگزار می کند.

 

 

 
امتیاز دهی