چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  




1395/7/17 شنبه خبری-فرهنگی: جهاردهمین برنامه گردشگری کارکنان دانشگاه پیام نور نجف آباد در پادنای سمیرم

در یک سفر دو روزه گروه طبیعت گردی دانشگاه پیام نور نجف آباد از مناطق زیبا و تماشایی پادنای سمیرم دیدن کردند.چشمه بازرنگ، چشمه نول، غار دنگزلو، چشمه خونیار و باغات سیب پادنا از جمله جاذبه های طبیعی، گردشگری بود که این گروه از آن دیدن کرد.

پادنا منطقه‌ای در جنوب استان اصفهان و از توابع شهرستان سمیرم است. این منطقه مرز میان استانهای اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. به دلیل وجود زمینهای حاصلخیز و آب و هوای مناسب طی چند دهه اخیر به یکی از قطب‌های تولید سیب در کشور تبدیل شده است. از زیبائی‌های این منطقه همین بس که در پای رشته کوه بلند بالا و همیشه سپید دنا گسترانیده شده. دنایی که افزون بر ۴۰درصد از بهترین و گواراترین منابع آبی کشور را در دل خود جای داده است. وجود چشمه سارها، آبشارها، رودخانه‌های پرآب، پوشش گیاهی و دارویی بی مانند و حیات وحش بی نظیر، از جلوه‌های دناست.

چشمه بازرنگ معروف به بابازرنگ در فاصله 65 کیلومتری جنوب غربی سمیرم و در جنوب شهر کمه،که در کنار آن درختان چنار کهنسال چند صد ساله تنومند قرار گرفته و روی هم مجموعه تفریحی زیبایی را تشکیل داده است.

درپای کوههای دنا آنجا که زیبایی وقشنگی طبیعت چشم هر انسانی را به تماشا وا می دارد.در دل تابستان گرم چشمه ای از کوه واز دل برفچال بیرون می زند که نسیم خنک آن را فقط با بودن در آن مکان می توان حس نمود.

این چشمه به نام نول در بخش پادنای علیا در بالای روستاهای زیبای نُقُل و دنگزلو به فاصله تقریبی 120 کیلو متر از سمیرم قرار دارد.

باغات سیب پادنا دارای معروفترین و مرغوبترین سیب ایران یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است که گروه طبیعت گردی مرکز نجف آباد از آن دیدن کردند.

غار دنگزلو به طول 320 متر و عمق 10 متر یکی دیگر از جاذبه های طبیعی است که این گروه برای     پی بردن به مواهب و قدرت الهی از آن دیدن کرد.این غار آهکی است و رودخانه ی در آن جریان دارد و پر از غار سنگ می باشد.

آب درون غار بسیار سرد می باشد حدود 10 درجه و سختی آن حدود 100 ppm اندازه گیری شده است. پیمایش این غار معمولا در فصل تابستان انجام می گیرد. به دلیل روخانه ای بودن غار ، سرد بودن محیط و آب درون غار و لیز بودن بسیاری از جاهای کف غار پیمایش آن بسیار با دقت باید انجام شود.

گروه طبیعت گردی دانشگاه پیام نور نجف آباد که بیش از یکسال است به منظور بهره مندی کارکنان این مرکز از مواهب الهی و نشاط افزایی ایشان فعالیت دارد هر ماه از یکی از مناطق جاذب توریستی، طبیعی کشور دیدن می نماید و هزینه های آن به طور کامل توسط شرکت کنندگان در برنامه گردشگری ماهیانه تامین می گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
امتیاز دهی