جمعه 31 فروردین 1403  




1396/1/26 شنبه خبری-فرهنگی: پانزدهمین گردشگری دانشگاهیان دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد در منطقه کرد علیا

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه گروه طبیعت گردی دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد  از جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای کرد علیا واقع در غرب شهرستان  نجف آباد بازدید نمود.لازم به ذکر است   روستای کرد علیا یکی از روستاهای غرب شهرستان تیران و کرون در فاصله۵۰ کیلومتری غرب شهر تیران در دامنه شمالی کوه های دالانکوه از زیر رشته های زاگرس مرکزی دارای آّب وهوای معتدل تابستانی و سرد زمستانی است.

     اطراف کرد علیا چشمه سارها و مناظر زیبایی واقع است که در تمام فصول سال میزبان عاشقان طبیعت   می باشد. دالانکوه یکی از کوه های زیبای منطقه اصفهان به حساب می آید. این رشته کوه در غرب نجف آباد قرار گرفته و طبیعت زیبای آن مملو از شگفتی های فراوان است. شهرها و روستاهایی مانند دامنه، تقی آباد، کردبالا و پایین، دولت آباد، عسگران، آنالوجه، علی عرب و قلعه حوض این طبیعت زیبا را رونق بخشیده اند.

     یکی از جاذبه های طبیعی روستای کرد علیا آبشار کرد علیاو چشمه شاهی می باشد. آبشار کرد علیا اصفهان در 95 کیلومتری غرب اصفهان و شمال روستای کرد علیا(کرد بالا) قرار گرفته است. این آبشار در هنگام آب شدن چال برف های دالانکوه فعال شده و در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد.

از دیگر جاذبه های گردشگری روستای کرد علیا وجود شهر زیرزمینی در این روستا است که در سال 1395 مرمت گردیده و از آغاز سال 1396 مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

     به دلیل زمستانهای سرد و طاقت فرسا و نا امنی های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیر خانه های خود یکسری دست کندهای زیر زمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در زمانهای نا امنی و زمان سرماهای طاقت فرسا در دل این دست کندها بتوانند به زندگی ادامه دهند. تمامی این دست کند ها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو می باشند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند. در طول گذر زمان و با مهاجرت ارامنه از این منطقه بصورت تدریجی این دست کند ها هم کم کم جایگاه خود را از دست داد و  برخی از آنها مسدود شد. در پاییز سال 1395 با اطلاع میراث فرهنگی شهرستان از وجود این شهر زیرزمینی و طی بازدیدهای مکرری که انجام شد بخشهائی از این شهر با تشویق مالکین خانه های بالای این دست کندها توسط فرماندار و سایر مسئولین مرمت و نورپردازی شد. سپس کار ساماندهی این دست کندها توسط میراث فرهنگی از ابتدای زمستان 95 شروع شد و سه مورد از این دست کندها که در زیر سه خانه روستایی قرار دارند بصورت کامل نور پردازی و مهیای بازدید گردشگران نوروزی شده است.

     این شهر زیر زمینی در زیر هشتاد خانه روستایی قرار دارد وتخمین زده میشود مساحتی در حدود 20هزار متر مربع مساحت داشته باشد که در حال حاضر حدود 1000متر مربع از آن در راستای نوروزی متفاوت آماده بازدید شده است.

 
امتیاز دهی